15
Aug
12

Timescapes the movie

Vier dagen geleden kwam ik via de nieuwsbrief  van Patrick Inhofer op onderstaande video. Het is de debuutfilm van de Nieuw-Zeelandse cinematograaf en regisseur Tom Lowe en is de allereerste film in de wereld die het publiek als 4K-film kan kopen. Gefilmd in een uiterst hoge resolutie (4096 x 2304 pixels) met een RED MX-camera en Canon 5dmkII heeft dit een ‘Stunning, Jaw-dropping, Mind-blowing, Drop-dead gorgeous‘ video als gevolg. Eén frame uit de film (zie hieronder) was in 2010 zelfs sterrenkundige foto van het jaar!

Maar er is meer. Dit beeldmateriaal kan volgens mij aangewend worden in b.v. lessen aardrijkskunde om onderwerpen zoals beweging van sterren aan de nachtelijke hemel, erosieverschijnselen, vegetatie, groene energie, nationale parken, fauna, natuurverschijnselen, … te illustreren. En hopelijk worden de leerlingen ondertussen ook bewondering, verwondering en respect voor de natuur bijgebracht bij het zien van zo’n magnifieke beelden.

De film is beschikbaar in een groot aantal verschillende formaten (zie hieronder), waarvan de hoogste bit rate 4K-versie (330 GB) wordt geleverd op een harddisk. Een lagere kwaliteit – maar nog altijd 4K – is te verkrijgen op USB-stick.

Zelf heb ik deze film (bijna 50 minuten) onmiddellijk opgezocht op Youtube. Via Keepvid gekeken of die te downloaden was. En dat kon in verschillende formaten en resoluties. Niet alleen HD, maar zelfs een 2K versie!. Deze twee versies dan ook gedownload.

Nu stel ik op dit moment vast dat deze film alleen nog maar in een 360p resolutie te bekijken is op YouTube en in een maximale resolutie van 480p te downloaden is via Keepvid. M.a.w.: de hoge-resolutie versie is hoogstwaarschijnlijk verwijderd van YouTube. Als je de prachtige HD beelden wil hebben, dan zit er waarschijnlijk niets anders op dan ze aan te kopen. Dit kan hier.

Voor geïnteresseerde LEERKRACHTEN ben ik wel bereid mijn HD-2K downloads ter beschikking te stellen. Enkel voor leerkrachten dus! Stuur mij een bericht via de contactpagina van mijn zakelijke website waarin je de versie vermeld die je wenst (HD of 2K). Ik stuur je dan een mail, zodat je dan ook mijn adres hebt en je een bewijs van je leerkracht zijn kunt doorsturen (kopie lerarenkaart of  scan brief door directie met briefhoofd van school of link schoolwebsite waarop je naam vermeld staat of …). Na verificatie stuur ik je de film door (HD versie van 1,63 GB of 2K-versie van 2,87 GB).

UPDATE (31/07/2014): zopas gemerkt dat de video van Youtube is geplukt wegens schending auteursrecht (“Deze video is niet langer beschikbaar vanwege een auteursrechtclaim van Thomas William Lowe”). Hetgene je hieronder kunt zien is de officiële trailer.


0 Responses to “Timescapes the movie”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 35,882 hits

Locatie bezoekers

Previous visitors total

augustus 2012
M D W D V Z Z
« Jul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 178 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Industry watching over desolation

Doel as we know it

My Cactus, turned green by Doel

f2605120

The blue house

The bus won't stop here anymore

Meer foto's

Volg me op Twitter


