06
Jun
12

Tabbled: demodag Brugge

Via Twitter en verschillende sites (o.a. kranten) kwam ik op de hoogte van de zogenaamde ‘start-up’ Tabbled. Die zou betaalbare en krachtige tablets aanbieden voor het onderwijs. Vooral de prijzen prikkelde mijn nieuwsgierigheid, zodat ik mij registreerde voor hun demodag in Brugge.

Vooraf wil ik even opmerken dat ik, ondanks een fervent Mac-gebruiker te zijn, geen enkele ervaring heb met iPad, iPhone, iPod, … Slechts een tweetal maal een iPad in handen gehad daar onze school een drietal maanden geleden één exemplaar (iPad 2) heeft aangekocht om leraars de kans te geven daar kennis mee te maken. Ik ben dus een leek op gebied van touch-devices.

Als inleiding werd ingegaan op de vraag waarom je tablets zou introduceren in het onderwijs, wat tablets kunnen doen in het onderwijs, wat de voordelen zijn t.o.v. een desktop, enz. …. Hierop ga ik niet verder in daar je op het internet genoeg artikelen kunt vinden die daarover handelen (b.v. hier). Het Androïd systeem en enkele educatieve apps werden vervolgens gedemonstreerd.

Ten slotte werd even stilgestaan bij de verschillen tussen Androïd en iOS en Windows 8. Vooral met Apple’s iOS (iPad) werden meerdere verschillen aangehaald, zoals

– Een zeer gesloten ecosysteem. Apple gebruikt eigen standaarden en verplicht je ook hun eigen software te gebruiken.
– Geen vlotte uitwisseling van bestanden mogelijk via USB (m.a.w. je kan het toestel niet als externe harde schijf aansluiten op je PC).
– Het geheugen kan niet uitgebreid worden. Vol is vol…
– kan enkel mits dure adaptor op projector/scherm aangesloten worden.
– Zonder volumelicentie zijn aangekochte apps gelimiteerd tot enkele iPads (onhandig in de klas).
– Zeer duur in aankoop. Je betaalt voor een groot stuk de hype en het merk.
– Is zeer duur in onderhoud/herstelling buiten garantie (85€ ramingskosten en ±200€ vervanging scherm dat sowieso niet in garantie is).

Dit hoeft echter niet allemaal negatief te zijn. Het gesloten ecosysteem zorgt er tenminste voor dat er veiligheid en stabiliteit is. Uitwisseling van bestanden kan meer en meer gebeuren via de cloud (is minder omslachtig) en dat is trouwens één van de redenen waarom ‘The Cloud’ is geïntroduceerd. En educatieve apps zijn zeker niet altijd te betalen. Integendeel, 70-75 % is gratis.

Dan was er ongeveer een half uur pauze waarin je de verschillende modellen even ter hand kon nemen. Onder andere de Novo in handen gehad (hun topmodel van € 249; screen is nagenoeg hetzelfde IPS-scherm als de iPad 2) en dat voelde goed en degelijk aan en proper afgewerkt. Niet plastic aanvoelend. Voor én achter een camera. De bouwkwaliteit ziet er goed uit, zeker voor die lage prijs. Het reageerde snel op commando’s en apps openden ook snel. Maar ik kan natuurlijk niet vergelijken met een iPad. En er zijn veel zaken die je hierop hebt die op een iPad niet terug te vinden zijn zoals HDMI, USB, microSD, … Hun Teachtab extra (€ 199) ook even getest en daarbij hetzelfde gevoel. Ondertussen zijn al hun tablets uitgerust met 1 GB RAM. En de batterijduur? Zou ongeveer 4u bedragen voor de kleine en basis 10″ modellen en 7u voor de ‘duurdere’ 10″ modellen als je continu online bezig bent. Opladen wordt geschat op 3-4u voor de grotere batterijen.

Wat ik wel kan zeggen is dat die 7″-tablets volgens mij toch te klein zijn voor gebruik in het onderwijs (toch in het middelbaar), tenzij je het grotendeels als grafische calculator gebruikt.

Na de pauze begon men de grafische calculator te demonstreren. Maar ik kon niet blijven wegens andere verplichtingen. Al bij al had deze demo een redelijk positieve indruk op mij nagelaten.

Toch nog enkele bedenkingen die mij deels werden aangereikt door Jeroen uit Ieper.

* Ze spreken over slechts 1 jaar fabrieksgarantie, terwijl er EUROPEES wettelijk 2 jaar garantie bestaat (althans voor de “gewone” tablets voor particulieren; nu ja, die wettelijke garantie is onder te verdelen in 2 soorten, maar toch). Classpacks aangekocht door scholen vallen misschien wel onder een andere regeling?  Eén van de aanwezige collega’s stelde ook die vraag, maar ik kan mij jammer genoeg niet meer precies herinneren wat hun antwoord hierop was.

* Op hun website staat een telefoonnummer in de USA (naast hun Belgisch nummer). Ondernemingsnummer in België is pas actief van mei 2012.  Zouden ze voordien vanuit de USA gewerkt hebben? Ondertussen gelezen dat er in Ierland ook een ‘Tabbled’ bestaat. Zijn ze eigenlijk wel een Belgische ‘start-up’, of is het eerder een Belgisch filiaal van …?

* Te lezen onder punt 4 van de verkoopsvoorwaarden (prijzen):

“Voor de landen van de Europese Unie worden de prijzen op de site in euro’s, maar ook in de daarvoor geldende valuta vermeld, louter ter informatie en zonder dat dit enige contractuele waarde heeft.”

Waarom andere valuta vermelden?

* In hun verkoopsvoorwaarden staat onder punt 6 (wijze van levering):

“De op de site gekochte producten worden geleverd in België. Als u in een ander land waar Tabbled actief is geleverd wilt worden, dan moet u de bestelling doorgeven via de site van dit land (bv. Voor Ierland: Tabbled Ierland, etc.). Het land van aflevering bepaalt dus de site voor het kopen.”

Een bewijs van mijn 2de punt?

* Onder punt 13 van hun verkoopsvoorwaarden (bescherming persoonsgegevens) lees je

“Conform de Franse wet “Informatique et Libertés”, is de verwerking van uw gegevens opgegeven bij de Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL).”

“Deze activiteit is strikt gereguleerd: het document is opgegeven bij de Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés, onder nummer 1230294.”

Frankrijk? Waarom niet België?

* Eén van de twee demo-filmpjes op hun site is al op 28 november vorig jaar geüpload naar YouTube, met vermelding van hun website http://www.tabbled.com (zie hier). En het speelt zich duidelijk af in een Nederlandse school.

Dit zijn toch enkele punten die tot wat onduidelijkheid leiden. Misschien kunnen collega’s die de demodag in Gent (6 juni) of Antwerpen (13 juni) bijwonen deze opmerkingen eens voorleggen aan de mensen van Tabbled? Ik zou dan natuurlijk graag weten wat hun reactie hierop was. Dit kun je als reactie formuleren op deze blogpost of via Twitter (@phovid). Alvast bedankt.

Update (13/06/2012): Een goede review van de Tabbled Pupil door  @jorisdesseyn kun je op zijn blog vinden!

Update (08/07/2012): Lees de reacties op deze blogpost; verschillende zijn nu niet echt positief te noemen.

By the way: er lijkt een (West-Vlaamse) concurrent voor Tabbled te zijn opgedoken, namelijk Schooltab.be  Zij hebben een eigen schoolmanagement-app ontwikkeld en zetten zelfs uw klassieke leerstof om naar digitale verhalen en lessen! En zij geven duidelijk aangestipt 2 jaar garantie. Hun website is zeker ook het bekijken waard.


10 Responses to “Tabbled: demodag Brugge”


  1. 1 Joris Desseyn
    6 juni 2012 om 9:24 am

    Beste Koen,

    Fijn dat je de eerste bent die eindelijk een blogpost heeft gemaakt over het tabbled- fenomeen.
    Ikzelf heb alvast het goedkoopste model besteld voor mijn dochtertje; nu al bijna een maand geleden.

    En daar begint het te wringen:
    * Levertijd blijkt momenteel een erg groot probleem
    * In mail en op de dag in Brussel beloofden ze een forum in het leven te roepen. Daar is tot op vandaag nog steeds geen reactie op gekomen. De knop verwijst nog steeds naar een localhost- url.
    * Ik begin, samen met jou behoorlijk te twijfelen aan heel het tabbled- verhaal. Als er nu al zo’n problemen en onduidelijkheden opduiken; wat dan met de dienst na verkoop en ondersteuning ? Dan neig ik al snel 100 euro meer neer te willen tellen (in vergelijking met de novo) voor een refurbished Apple Ipad 2 met 1 jaar garantie.

    Ik ben geen Apple- fan; maar het wordt duidelijk dat voor kwaliteit moet worden betaald.

    Volgens mij (en hier ga ik wat kort door de bocht):
    * Tabbled- spullen: ideaal indien beperkt tot wat administratieve basistaken en bekijken van video. Voordeel van directe aansluitpunten voor HDMI en USB.
    * Merk- Android: zie vorige + Bluetooth, GPS, sensors + grafisch/rekenkundig erg krachtig, veel meer open dan Apple.
    * Apple’s Ipad: duur, minder krachtig dan recente merk- android maar grote voordeel van de kwaitiet van de aangeboden apps, minder “knutsel”- gehalte, betere documentatie in Device-beheer door een school, betere camera (Ipad 3) en ook hier, net als bij Android een “grijze zone” waar je met 1 Apple- id programma’s op verschillende toestellen mag plaatsen. GPS enkel op 3G- modellen.

    Ikzelf was aanvankelijk een hevig supporter van het Tabbled- project; maar met die dienstverlening en het ontbreken van Bluetooth (en GPS), neig ik op dit moment naar Apple; zeker wanneer je het toestel voor kleuter, lager en lager secundair wil inzetten; daar is het App- aanbod en vooral de kwaliteit ervan gewoon stukken beter.
    Voor hoger secundair en hogeschool geloof ik wel nog steeds in een goed werkend (goedkoop) Android- systeem.
    Maar of dat van bij Tabbled. com moet komen ? Misschien is het verhaal bij de tegenhanger schooltab.com beter ? Hun aanbod lijkt wel een kopie van Tabbled.com
    Voorlopig gun ik Tabbled nog de twijfel van “opstartziektes” en hoop ik mijn Tabbled pupil snel geleverd te kunnen krijgen.

  2. 2 Sander
    6 juni 2012 om 11:19 am

    Bekijk ook de ARCHOS Arnova 10B G3 4GB eens. Gewoon overal te krijgen dus je hangt niet af van één of ander mysterieus bedrijf. Zelfde specs ongeveer en zelfde prijsklasse. (Bij aios.be te krijgen voor 154 euro)

  3. 6 juni 2012 om 5:10 pm

    Volgende week ga ik naar Antwerpen om kennis te maken met Tabbled. Eerst klonk het als “jeuj”, concurrentie voor de betere toestellen, maar hoe meer je erover begint te lezen en na te denken kom je tot de conclusie van, mmm, toch mij heel goed voorbereiden want idd, wat met garantie, forum, herstel enzovoorts. Ik zal komend weekend mijn huiswerk maar eens goed voorbereiden.

    Ik houd me via e-mail op de hoogte van nieuwe reacties niet aanvinken, vergeten aan te zetten of komt dat omdat ik via twitter ga? Misschien anders een disqus aan je wordpress hangen: http://wordpress.org/extend/plugins/disqus-comment-system/

    • 6 juni 2012 om 5:37 pm

      Beste Chris

      Bedankt voor je reactie. Die disqus is een plugin voor een wordpress.org blog en heeft dus geen nut voor mijn wordpress.com blog.
      Ik kijk uit naar je ervaringen op de demodag in Antwerpen. Misschien kun je die dan ook als reactie plaatsen bij mijn blogpost?

  4. 5 stan
    8 juni 2012 om 5:37 pm

    Ik heb ook een verslag geschreven over de Tabbled dag in Brussel, wij zijn geweest in kader van onze opleiding.

    Als je wil kan ik deze eens doormailen.

    Ik heb mijn email adres ingegeven in deze reactie.

  5. 13 juni 2012 om 5:01 pm

    Overzicht prijzen en specs http://img854.imageshack.us/slideshow/player.php?id=img854/532/1339597999nv8.smil

    Garantie is 2 jaar, 1 fabrieks en het jaar erna door Tabbled zelf.
    Persoonlijk vind ik het spijtig dat er enkel front camera is bij goedkope modellen, dit onderdrukt een beetje de creativiteit, maar dit is naar eigen mening. Zou ik deze tabs aanraden? Eigenlijk wel want slecht zijn ze niet. Ondertussen komen er ook nog nascholingen enzovoorts.

    En over deze blog, spijtig dat ik niet kan aanvinken: houd me via e-mail op de hoogte van nieuwe reacties.

    • 13 juni 2012 om 7:29 pm

      Beste Chris

      Je kunt mijn blog wel degelijk volgen via E-mail, maar dit stond nogal diep beneden in de rechter kolom. Ik heb het nu juist onder de kalender geplaatst.
      Bedankt voor je reactie.

  6. 8 johan
    21 juni 2012 om 2:39 pm

    Heb 3 weken geleden een “Teachtab Novo” (249 euro) besteld en nog steeds niets gehoord of gezien…
    Gemakkelijk om zo een bedrijf op te starten zonder kapitaal… laat iedereen vooraf betalen en wacht tot je genoeg inkomsten hebt, en als het dan eens past bestel je er een paar in Hong Kong …
    Heb er ondertussen zelf een besteld met de zelfde specs. goedkoper en in 8 dagen geleverd .

    Op hun telefoonnummer neemt ook niemand op….

    • 9 Hugues
      22 juni 2012 om 9:02 am

      zelfde ervaring….1 aangekocht begin juni met beloofde levertijd van 1-2 weken, ik hoor niets meer, geen reactie op mails of op tel nr….

      • 10 johan
        8 juli 2012 om 2:48 pm

        Ondertussen ontvangen. Blijkt maar 8 gb te zijn in plaats van 16 gb, en de lader werkt niet. Hoes met azerty toetsenbord ontbreekt ook. Even “streetviewen” naar de adressen in Gentbrugge en “Matongé” zegt veel over “de firma”….


Geef een reactie

Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 35,882 hits

Locatie bezoekers

Previous visitors total

juni 2012
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 178 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Industry watching over desolation

Doel as we know it

My Cactus, turned green by Doel

f2605120

The blue house

The bus won't stop here anymore

Meer foto's

Volg me op Twitter


