23
Mrt
12

We didn’t start the fire

De song  ‘We didn’t start the fire’ van Billy Joel werd door iemand op een wel héél originele manier uitgewerkt in een interactieve flash-video. Een aanrader om je leerlingen in het begin van het schooljaar of lessenreeks  te motiveren voor het vak geschiedenis.

De maker zocht bij elke figuur en elke gebeurtenis die in de song wordt vermeld een passende foto. Op die manier flitst de geschiedenis van de laatste vijftig jaar in vier en een halve minuut aan de ogen voorbij. Klik je in het filmpje op een foto, dan stopt het afspelen en opent een nieuw tabblad met een Wikipedia-artikel over die persoon of gebeurtenis. Je kunt bij elke foto ook wel een stukje ‘oorlogs- of vredesgeschiedenis’ onderkennen. Zelfs België is vertegenwoordigd… Bovendien kun je de ondertiteling aan- of uitklikken (rechtsonder: Lyrics) – wat dan mogelijkheden biedt voor de leerkracht om allerlei vragen in te lassen (zie tips). Er zitten overigens een aantal ‘verborgen boodschappen’ in.

Tips:

– Laat de leerlingen de song beluisteren en bekijken zonder ondertiteling. Vraag ze neer te schrijven wat ze begrepen hebben. Let niet op de spelling!

– Beluister de song opnieuw en stop als iemand iets/een bekende figuur heeft herkend.

– Laat de leerlingen vertellen wat ze over die figuur/dat feit weten.

– Geef groepsopdrachten om de achtergrond te laten ontdekken (internet).

– Laat de leerlingen de song eerst meezingen met ondertiteling, daarna zonder.

– Laat de leerlingen per groepje een strofe uitwerken in een portfolio.

– Laat de leerlingen één figuur/gebeurtenis kiezen om er een essay/paper over te schrijven.

– Start een forum met als thema: wie is schuldig aan oorlog, vroeger en nu?

– Laat de leerlingen zelf een song zoeken over hetzelfde thema.

– De ICT-gevorderden zouden hetzelfde kunnen doen met de song, bij voorbeeld een filmpje maken in flash …


0 Responses to “We didn’t start the fire”



  1. Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 35,882 hits

Locatie bezoekers

Previous visitors total

maart 2012
M D W D V Z Z
« Feb   Apr »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 178 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Industry watching over desolation

Doel as we know it

My Cactus, turned green by Doel

f2605120

The blue house

The bus won't stop here anymore

Meer foto's

Volg me op Twitter


%d bloggers op de volgende wijze: