26
Mrt
11

Google Body: ‘Streetview’ van het menselijk lichaam

Google Earth is een ondertussen algemeen bekende applicatie die in onderwijsmiddens (leraars en studenten) meer en meer gebruikt wordt. Nog bijna onbekend bij diezelfde personen is de fantastische Body Browser van Google. In december 2010 verscheen deze online-tool van Google Labs op het www. Van de meest gebruikte browsers werkt de basisversie enkel in Firefox 4 (uit bèta op 22 maart 2011) en Google Chrome. Maar je kunt er al heel wat mee ontdekken en bestuderen.

Begin februari 2011 heeft een jonge Kroaat een (gratis) extensie gepubliceerd die de mogelijkheden van Google Body enorm uitbreidt. Het doet denken aan de Streetview en 3D-mogelijkheden van Google Earth. Echter, die extensie werkt momenteel enkel in Google Chrome (dus niet in Firefox 4).

Daar woorden eigenlijk tekort schieten om alle mogelijkheden te beschrijven en jullie misschien geen zin hebben om een ellenlange tekst te lezen, heb ik twee screencasts geproduceerd (PhoVid Beeldproductie). In de eerste tutorial worden de meeste mogelijkheden van de basisversie belicht. De uitgebreide versie (met extensie) wordt gedemonstreerd in een tweede clip. Url’s naar de Body Browser, extensie en bijkomende gegevens vind je in de beschrijving onder die screencasts op Vimeo zelf. Onderstaande clips vind je ook terug op pagina 6 van mijn Vimeo-kanaal.

Spread the word!

Opmerking:

In Safari (Mac-versie) zou het ook mogelijk zijn om Google Body te gebruiken. Wanneer je de laatste Webkit hebt geïnstalleerd moet je éénmalig in de Terminal het volgende commando ingeven:

defaults write com.apple.Safari WebKitWebGLEnabled -bool YES

Dit hoeft maar één keer, het systeem zal deze instelling onthouden wanneer je een volgende keer de browser opstart.

(bron)


7 Responses to “Google Body: ‘Streetview’ van het menselijk lichaam”


  1. 1 Cinch
    28 maart 2011 om 8:20 pm

    Met welk programma maakt u deze pareltjes van filmpjes?

  2. 2 PhoVid
    28 maart 2011 om 8:35 pm

    Ik werk al een decennium op Mac-computers. Al mijn screencasts zijn gemaakt met ScreenFlow (Mac-only) en video’s met Final Cut Studio.

  3. 3 Cinch
    30 maart 2011 om 8:07 pm

    Verdorie, ik heb geen Mac. Heeft u geen alternatieven voor Windows? (voor de screencasts)

    • 4 PhoVid
      30 maart 2011 om 8:58 pm

      Camtasia Studio is denk ik een alternatief (Mac- én Windows-versie). Op de site van ‘Het Computerwinkeltje’ (http://www.hcw.be) vind je de prijzen (versie 7 kost 260 euro). Ik weet niet of je student of leerkracht bent, want dan kun je de ‘academic’ versie aankopen. Wel eigenaardig dat de Mac-versie (100 euro) dan nog een stuk goedkoper is dan de Windows-versie (210 euro). Misschien omdat die Mac-versie nog niet zo lang uitgekomen is en dit een manier is om hun software bij Mac-gebruikers te promoten? Ter vergelijking: ScreenFlow kost 99 dollar (of 70 euro aan de huidige wisselkoers)!

      Een gratis alternatief (dat je wel kan upgraden naar een Pro-account voor 14,95 dollar of 10,5 euro per jaar)) is Jing van dezelfde softwarefabrikant als Camtasia (Techsmith). De link vind je in de rechterkolom van mijn blog onder ‘web 2.0 tools’. Heb er vroeger nog mee gewerkt en vond het wel goede tool. Misschien kun je dit eerst uitproberen voordat je geld spendeert aan software. Wie weet volstaat het wel voor wat jij voor ogen hebt.

  4. 6 Crème
    30 maart 2011 om 8:27 pm

    Zeer mooie tutorials. Dit is echt wel mooi voor leerkrachten biologie. Ik zelf ben leerling, maar ik gebruik het ook. Ik wist eerst niet goed hoe ik het moest gebruiken, maar dan stootte ik plotseling op uw tutorials. Zoals Cinch zegt: dit zijn pareltjes. Ikzelf werk ook met Mac en ik zalf ook eens met Screenflow werken… want het programma dat ik nu gebruik voor screencasts is echt slecht.

    Bedankt


Geef een reactie

Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 35,882 hits

Locatie bezoekers

Previous visitors total

maart 2011
M D W D V Z Z
« Feb   Apr »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 178 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Industry watching over desolation

Doel as we know it

My Cactus, turned green by Doel

f2605120

The blue house

The bus won't stop here anymore

Meer foto's

Volg me op Twitter


