28
Nov
08

Milieubewust printen

Vandaag kwam er op het Mac-forum ‘Macfreak‘ een interessant bericht:

Printers gebruiken inkt, véél inkt en wanneer je de prijs van de inkt afzet tegen een dure champagne, zou je in het vervolg eigenlijk alleen nog maar met champagne willen afdrukken (of zeer exclusieve inkt drinken….)
De inkt is per milliliter zelfs duurder dan een gerenommeerd parfum.

Dit heeft communicatiebureau Spranq aan het denken gezet: Hoeveel kan je weglaten van een normaal font zodat het font toch nog leesbaar blijft. Dit heeft geresulteerd in het Ecofont, een font dat ca. 20% minder inkt verbruikt dan zijn open source oorsprong: de Vera sans.

Het ecofont is hier te downloaden

Indien we allen dit lettertype zoveel mogelijk zouden gebruiken, dan belasten we het milieu weer iets minder. Doen dus !

UPDATE (07-12-2008): Blijkbaar is dat ecofont toch niet zo ‘eco’ als wordt beweerd !


2 Responses to “Milieubewust printen”


  1. 1 Pieter van Hoogland
    3 maart 2010 om 10:01 pm

    Een dunner lettertype bespaart uiteraard meer, maar op de website van http://www.ecofont.nl zag ik dat ze nu ecovarianten aanbieden van alle lettertypes. Dan kan ik dus printen in de ecovariant van het zuinigste lettertype.

  2. 2 Cinch
    29 januari 2011 om 10:02 pm

    Hallo, dag Koen

    Dit wist ik echt niet. Nu dus we, bedankt.
    Ik vind het egt goed dat je zo goed bezig bent met het milieu.
    Ik zal nu minder tekst in ‘BOLT’ zetten, dat is engels voor vetjes.

    Ik heb een vriend die naar Engeland gaat naar een pc-kamp. Hij verteld ook veel over printers en ECOFONT maar door jouw ben ik het ook gaan gebruiken. Ja, maar ik switch soms tussen valle lettertypes hé. Ik GGGGhoop dat je nog veel leerrijke dingen op je site zet

    Groet Cinch


Geef een reactie

Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 35,882 hits

Locatie bezoekers

Previous visitors total

november 2008
M D W D V Z Z
« Sep   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 178 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Industry watching over desolation

Doel as we know it

My Cactus, turned green by Doel

f2605120

The blue house

The bus won't stop here anymore

Meer foto's

Volg me op Twitter


