De ‘Flipped Classroom‘ is momenteel een hype aan het worden in België en Nederland. Weliswaar wordt deze nieuwe didactiek volgens mij al meer toegepast bij onze noorderburen, maar stilaan begint het hier in Vlaanderen ook door te dringen. Een éénduidige definitie geven van wat het precies inhoudt of wat je ervoor moet toepassen is er niet helemaal. Het spreekt voor zich dat de invulling hiervan voor elke docent anders zal zijn. Maar het komt er op neer dat een (groot) deel van de instructie onder de vorm van onder andere video’s door de leerlingen in de dagen of week voor de les kan worden doorgenomen en in de les wordt verwerkt en ingeoefend. De instructie is dan niet gebonden aan tijd, plaats of toestel (computer, laptop, tablet of smartphone). De enige vereiste is een internetverbinding en één van voornoemde devices.
Ik neem mij voor om deze nieuwe didactiek regelmatig eens uit te proberen in de lessen aardrijkskunde van het derde en vierde jaar ASO op mijn school. Eén van de gereedschappen die ik hiervoor inzet (naast de software Screenflow voor het maken van screencasts) is MentorMob.
Op ICT-idee vond ik een goede omschrijving van dit gereedschap:
Websites, documenten, filmpjes, oefeningen, vragen, enquêtes, opdrachten enz. worden bij Mentormob in een soort tijdlijn geplaatst. Met één druk op de knop kunnen die ingredienten vanuit Mentormob worden geopend.
Handig bij het geven van instructies. Alles wat nodig is staat klaar voor gebruik en kan worden geopend met één druk op de knop. Mentormob voorkomt het zoeken naar websites en het intypen van internetadressen tijdens de les. Bij instructies wordt op deze manier onnodig tijdverlies voorkomen. Mentormob houdt vaart in de les.
Ook voor het verstrekken van opdrachten is Mentormob een uitermate handig hulpmiddel. De docent selecteert sites, documenten, filmpjes, oefeningen, werkbladen enzovoort, plaatst die in een Mentormob, verstrekt de leerlingen een internetadres en de leerlingen hebben de beschikking over alles wat zij voor die les nodig hebben.
Het gebruik van Mentormob is gratis. Om er gebruik van te kunnen maken moet wel een account worden aangevraagd .
Op ICT-idee vind je trouwens ook hoe je een zogenaamde ‘playlist’ kunt maken.
Ik ben vorige week eens aan de slag gegaan en heb zo al een tweetal inleidende ‘playlists’ gemaakt (zie hier en hier). Nu nog even materiaal aanmaken om tijdens het ‘les’-uur in de klas te gebruiken om in te oefenen en te verdiepen.
Naar aanleiding van de sociale actie op onze school door de PAG (Pastorale Actie Groep) dit schooljaar, heb ik een informatieve playlist gemaakt over Malawi. En daarbinnen vind je dan ook onderstaande screencast waarin wordt uitgelegd hoe je binnen een playlist kunt navigeren.
Dit is een begin. Het is het uitproberen waard en we zien wel of het enthousiasme hierover terecht is of niet.
Prachtige site met veel materiaal. Zelf ben ik niet vertrouwd met mentormob. Een andere tool (met naar mijn bescheiden mening een aantrekkelijkere layout) is http://www.edcanvas.com