27
aug
12

Flipped Classroom tool: MentorMob

De ‘Flipped Classroom‘ is momenteel een hype aan het worden in België en Nederland. Weliswaar wordt deze nieuwe didactiek volgens mij al meer toegepast bij onze noorderburen, maar stilaan begint het hier in Vlaanderen ook door te dringen. Een éénduidige definitie geven van wat het precies inhoudt of wat je ervoor moet toepassen is er niet helemaal. Het spreekt voor zich dat de invulling hiervan voor elke docent anders zal zijn. Maar het komt er op neer dat een (groot) deel van de instructie onder de vorm van onder andere video’s door de leerlingen in de dagen of week voor de les kan worden doorgenomen en in de les wordt verwerkt en ingeoefend. De instructie is dan niet gebonden aan tijd, plaats of toestel (computer, laptop, tablet of smartphone). De enige vereiste is een internetverbinding en één van voornoemde devices.
Ik neem mij voor om deze nieuwe didactiek regelmatig eens uit te proberen in de lessen aardrijkskunde van het derde en vierde jaar ASO op mijn school. Eén van de gereedschappen die ik hiervoor inzet (naast de software Screenflow voor het maken van screencasts) is MentorMob.

Op ICT-idee vond ik een goede omschrijving van dit gereedschap:

Mentormob is een site waarop ingredienten voor een les kunnen worden klaargezet voor gebruik.

Websites, documenten, filmpjes, oefeningen, vragen, enquêtes, opdrachten enz. worden bij Mentormob  in een soort tijdlijn geplaatst. Met één druk op de knop kunnen die ingredienten vanuit Mentormob worden geopend.
Handig bij het geven van instructies. Alles wat nodig is staat klaar voor gebruik en kan worden geopend met één druk op de knop. Mentormob voorkomt het zoeken naar websites en het intypen van internetadressen tijdens de les. Bij instructies wordt op deze manier onnodig tijdverlies voorkomen.  Mentormob houdt vaart in de les.
Ook voor het verstrekken van opdrachten is Mentormob een uitermate handig hulpmiddel. De docent selecteert sites, documenten, filmpjes, oefeningen, werkbladen enzovoort, plaatst die in een Mentormob, verstrekt de leerlingen een internetadres en de leerlingen hebben de beschikking over alles wat zij voor die les nodig hebben.

Het gebruik van Mentormob is gratis. Om er gebruik van te kunnen maken moet wel een account worden aangevraagd .

Op ICT-idee vind je trouwens ook hoe je een zogenaamde ‘playlist’ kunt maken.

Ik ben vorige week eens aan de slag gegaan en heb zo al een tweetal inleidende ‘playlists’ gemaakt (zie hier en hier). Nu nog even materiaal aanmaken om tijdens het ‘les’-uur in de klas te gebruiken om in te oefenen en te verdiepen.

Naar aanleiding van de sociale actie op onze school door de PAG (Pastorale Actie Groep) dit schooljaar, heb ik een informatieve playlist gemaakt over Malawi. En daarbinnen vind je dan ook onderstaande screencast waarin wordt uitgelegd hoe je binnen een playlist kunt navigeren.

Dit is een begin. Het is het uitproberen waard en we zien wel of het enthousiasme hierover terecht is of niet.

P.S. Iemand van de lezers die toevallig van plan is om zijn laptop af te danken? Wij zoeken een laptop die op deze school in Malawi in gebruik zou worden genomen. Technologie vindt er (heel) stilaan zijn ingang. Reageren kan door een reactie te plaatsen. Die worden gemodereerd. Of een bericht te sturen via mijn contactpagina.


1 Response to “Flipped Classroom tool: MentorMob”


  1. 1 J Dierckx
    7 november 2012 om 10:21 pm

    Prachtige site met veel materiaal. Zelf ben ik niet vertrouwd met mentormob. Een andere tool (met naar mijn bescheiden mening een aantrekkelijkere layout) is http://www.edcanvas.com


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


Welkom

Als leraar eerste en tweede graad ASO (vakgebied aardrijkskunde aan het Sint-Vincentiuscollege Ieper) ben ik nogal geïnteresseerd in de nieuwe mogelijkheden die ict en specifiek web 2.0-tools zouden kunnen bieden in het onderwijs. Het onderwijs multimedialiseert aan een snel tempo en als docent mogen we niet achterna hinken op onze leerlingen. Want zij zijn de eersten die volop en met veel overgave gebruik maken van deze sociale media. Als wij dit kunnen implementeren in onze lessen, dan hebben wij een krachtig motivatie-instrument in handen.

VIDEO'S: vimeo.com/phovid
SCREENCASTS: tinyurl.com/scrncsts
Zaak: phovid.wix.com/watou

Stuur mij een ‘Voice message’

Blog Stats

  • 30,379 hits

Locatie bezoekers

augustus 2012
M D W D V Z Z
« jul   sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 159 andere volgers

PhoVid op Twitter

qr-code

QR Code

Mijn Del.icio.us

Het verminkte dorp Doel

Doel

Doel

Doel

Doel

Doel

Doel

Meer foto's

Volg me op Twitter


Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 159 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: